© 2011 Vitaslank - alle rechten voorbehouden - Indrukmakers

Gezond eten

Of je de eiwitproducten nu gebruikt als verantwoord tussendoortje of de balansdagen volgt, als je op gewicht wilt blijven of wilt afvallen is het van belang om je eetpatroon aan te passen. En dat betekent keuzes maken. Kies voor veel groente, fruit, volkorenproducten, magere soorten vlees, halfvolle of magere zuivelproducten, magere soorten kaas, regelmatig vis, gebruik olijfolie om in te bakken en om salades mee aan te maken en drink voldoende caloriearme dranken.

Let naast de keuze van producten ook goed op de hoeveelheden, want hoe gezond een product ook is, als je er teveel van eet kun je er alsnog van aankomen.

Probeer goed te letten op de hoeveelheden koolhydraten, blijf hier altijd matig mee om te voorkomen dat je weer aankomt. Neem daarnaast liever geen kant en klare sausjes en maaltijden, frituursnacks, chips, frisdranken en zoetigheden zoals koek, chocolade en taart. Beperk de keren dat je dergelijke producten neemt tot speciale gelegenheden.

 

Bewegen

Actief bewegen is goed. Voor iedereen: piepjong of stokoud. Als we aan sport willen doen, kunnen we kiezen uit een groot aanbod. Binnen en buiten, individueel of in groepsverband. Maar hoe dan ook, het belangrijkste is een vorm van bewegen of sport te kiezen die het best bij je past, die jij het leukst vindt!

Zomaar van het ene op het andere moment aan sporten te beginnen is niet slim. Je lichaam moet er namelijk goed op voorbereid worden. Als het lichaam op nieuwe manieren belast wordt, zonder dat het daarop is voorbereid, neemt de kans op blessures toe. Dat risico is nooit helemaal uit te sluiten, maar wordt wel kleiner als je goed weet waar je aan begint en je training geleidelijk opbouwt.

Geen fanatieke sporter? Houd dan de volgende tips in gedachten. Samen sporten gaat makkelijker en is beter vol te houden dan alleen. Zoek een sport die bij je past. Begin niet te fanatiek, dan valt het alleen maar tegen waardoor je makkelijker opgeeft. Ga voor resultaat, volg een combinatie van cardio- en krachttraining. Varieer ook met sporten net zoals met de voeding, dan hou je het veel beter vol!

Vergeet niet na het sporten iets te eten. Je lichaam heeft veel energie verbruikt en al je koolhydraatreserves zijn uitgeput. Het is belangrijk om deze aan te vullen, doe je dit niet gaat je lichaam de net aangemaakte spiermassa afbreken voor energie. En dat is zonde en ook niet nodig. Neem dus na het sporten altijd een gezond tussendoortje zoals een stuk fruit, een boterham of een bakje mager zuivel.